Може би някои се чудят дали си бях зарязал блога?
Не. Подготвях се за Националният турнир на младите физици, а след това и участвах в него. Но всъщност, какъв е този турнир?
Състезанието е отборно и е върху предварително обявени задачи. Това състезание се явява и като подборен кръг за същото състезение, но в международен мащаб - IYPT (International young physicists' tournament). Задачите на международния турнир са същите. Отборите се подготвят предварително върху проблемите теоретично и експериментално. По време на състезанието, всеки отбор заема различни роли във физичните битки - докладчик, опонент и рецензент. По време на една физична битка, всеки от отборите минава по веднъж през всяка от трите роли: Докладчик, опонент и рецензент. Как протича едно представяне нз задача?
- Опонентът предизвиква докладчика по проблем, който избере. Докладчикът може да приеме или да откаже, като има правото на два ненаказани отказа за целия турнир. При отказ, опонентът предизвиква на друга задача. Когато докладчикът приеме, има 5 минути да се подготви и един човек от отбора изнася 12 минутна презентация на проблема.
- След тази презентация, един човек от опонентите задава уточняващи въпроси, а след това следва и дискусия.
- Накрая, представите на отбора на рецензентите оценява преимуществата и недостатъците на докладчика и рецензента, като оценява и качеството на протеклата дискусия.
- По време на представянето, само по един човек от отбор участва активно. Останалите могат да му помагат в моментите, в които той не говори или да му подават бележки, докато се води дискусията.
- След всичко това, идва ред на журито. То задава въпроси основно на докладчика, но може да задава и въпроси на опонента и рецензента. След дискусията, журито оценява всеки от участниците с оценки от 1 до 10. Както споменах по-горе, във всяка „физична битка“, всеки отбор минава по веднъж през всяка роля. Оценките от отделните роли се умножават по съответния им коефициент и се събират. В Шумен, през първия ден битките бяха в две зали, като във всяка от тях се проведоха две физични битки.
През първата битка бяхме заедно с отборите на Казанлък и Русе, а във втората - с Казанлък и Троян. Двата пъти, в които бяхме докладчици, опонент ни беше Казанлък - мисля, че всеки който е запознат със състезанията по физика знае колко добра е казанлъшката школа, така че те не бяха лесен опонент :). През първата битка ни предизвикаха на задачата „Електромагнитно оръдие“. През втората, отказахме задачите „пластмасова мрежа“ и „лепкава вода“, с което изчерпахме правото си на ненаказани откази на задачи. Надявахме се да „уцелят“ някоя от двете ни силни решения - „Магнитна пружина“ и „Течен светлинен водач“. За наше съжаление ни предизвикаха на „Ярка картина“, която ни беше от средно добрите. Приехме и аз докладвах. С изключение на една малка грешка в презентацията, журито хареса решението на задачата и получихме добри оценки. В крайна сметка, след първия състезателен ден, се класирахме на трето място и влязохме във финала. Преди нас бяха Казанлък и Шумен. Финалът представляваше отново физична битка, с разликата, че предишния ден при обявяване на резултатите, всеки от отборите беше обявил коя задача ще докладва. На финала, аз бях рецензент на Шумен и докладчик на задачата „Течен светлинен водач“. Момчил от нашия отбор бе опонент на Казанлък, които представяха задачата „Лед“. Финалът беше много оспорван и доста зрелищен - например, при мойто представяне (което беше последно в битката), дискусията с журито се проточи докъм 45 минути. Питаха ме какво ли не, като смятам, че отговаях адекватно, което си пролича и от оценките - имахме 2 или 3 деветки - това беше може би, най-високо оцененото решение по време на турнира. До последно не се знаеше кои са победителите. В крайна сметка, успяхме да победим Шуменския отбор с 1,5 точки преднина, а Казанлък бяха също много плътно зад нас. Ако трябва да бъдем честни, моето мнение е, че колегите от Казанлък заслужаваха да са на второ място (дори и нямаше да бъде чудно, ако бяха класирани първи). Уви, когато класирането зависи от жури, се случват и такива неща, пък и в такъв тип турнири играят много фактори в определяне на оценката.
В крайна сметка, националният отбор се състои от:
- Мен
- Момчил Найденов (от първа английска гимназия)
- Аслихан Шенол (от Шумен)
- Йоана Йорданова (от Шумен)
- Елена Чачкарова (от Казанлък)
//Съжалявам, че пиша толкова късно (върнахме се в Неделя), но липсата на сън тези дни ми се отрази по не особено добър начин и чак сега насмогнах да драсна няколко реда относно състезанието :)
Няма коментари:
Публикуване на коментар